INTERVJU SA GENERALNIM DIREKTOROM REGULATORNE AGENCIJE ZA KOMUNIKACIJE
Â
Razgovarao: Denis RakanoviÄ
SARAJEVO, 4. SEPTEMBRA (ONASA) – Generalni direktor Regulatorne agencije za komunikacije Predrag KovaÄ u intervjuu za Agenciju ONASA, izmeÄu ostalog, govori o
zateÄenom stanju u Agenciji kada je stupio na funkciju direktora, o mjerama smanjenja cijena mobilne telefonije, o procesu digitalizacije, te o obavezama pruÅūaoca audiovizuelnih medijskih usluga i medijskih usluga radija u BiH tokom izborne kampanje.
Kakvo stanje ste zatekli u Agenciji kada ste stupili na funkciju vrÅĄioca duÅūnosti direktora RAK-a?
PRAVDIÄ: Na funkciju vrÅĄioca duÅūnosti generalnog direktora imenovan sam 03.12.2015. godine, a za generalnog direktora Regulatorne agencije za komunikacije (Agencija) imenovan sam 26.04.2016. godine u skladu sa odlukom Savjeta ministara BiH o potvrÄivanju imenovanja.
Poznato je, da je Agencija drÅūavna institucija, koja je osnovana 2. marta, 2001. godine, nastala po uzoru na sliÄne regulatore u evropskim zemljama. U Agenciji sam zatekao visoko kvalitetan i profesionalan kadar, koji struÄno odgovara svim zahtjevima i zakonom propisanim zadacima. MeÄutim, evidentno je da postoji potreba za reorganizacijom, iskljuÄivo zbog manjka zaposlenih. U Agenciji trenutno radi 115 zaposlenika, dok je Pravilnikom o sistematizaciji predviÄeno do 168 zaposlenika. Sa druge strane, ono ÅĄto me pozitivno iznenadilo je Äinjenica da je regulativa koja se primjenjuje, u potpunosti harmonizovana sa evropskom regulativom, ÅĄto znaÄi da BiH sigurno ima jednu instituciju koja je veÄ odgovorila na zahtjeve iz Brisela.
ONASA: Od 1. jula primjenjuje se i drugi set zakona za smanjenje cijena mobilne telefonije. Da li su svi operateri izvrÅĄili usklaÄivanje i poÅĄtuju li se novi zakoni?
PRAVDIÄ: Agencija je, izmeÄu ostalog, nadleÅūna i za regulaciju trÅūiÅĄta mobilne telefonije. Liberalizacijom trÅūiÅĄta mobilne telefonije, Agencija se bavi od svog osnivanja, i evidentno se mnogo uradilo na tom planu. U BiH rade tri dominantna telekom operatora (BH Telecom d.d. Sarajevo, Mtel, a.d. Banja Luka i HT d.d. Mostar) koji pruÅūaju usluge u mobilnoj telefoniji, i koji, prema nekim viÄenjima, imaju monopol na trÅūiÅĄtu mobilne telefonije. Sa druge strane, imajuÄi u vidu da u BiH ima pretplatnika viÅĄe nego stanovnika, neminovno je da korisnici oÄekuju dobru uslugu po ÅĄto povoljnijoj cijeni.
Upravo iz tog razloga, ali i slijedom provoÄenja zakljuÄaka Parlamentarne skupÅĄtine BiH, Agencija je uradila detaljne analize koje su ukazale da su cijene mobilne telefonije u BiH iznad prosjeka cijena u zemljama regiona. Pokazatelji su nesumnjivo potvrdili da tri dominantna mobilna operatora u BiH imaju ponude sliÄnih karakteristika u pogledu sadrÅūaja i cijena tarifnih paketa, ÅĄto je uticalo na nekonkurentsko ponaÅĄanje operatora. TakoÄe, evidentno je bilo da na maloprodajnom trÅūiÅĄtu mobilne telefonije u BiH umjesto efektivne konkurencije, postoje indikacije tzv. oligopolnog ponaÅĄanja, odnosno koordinisanog ponaÅĄanja tri mobilna operatora.
Sa ciljem da poveÄa stepen konkurentnosti, Agencija je izradila i primijenila mjere smanjenja cijena. Jedan set mjera je stupio na snagu 01.06., a drugi 01.07. ove godine, i trenutno pratimo njihovu primjenu. Po naÅĄim saznanjima, telekom operatori su primijenili propisane mjere, mada imamo i Åūalbe korisnika koji tvrde suprotno, ÅĄto svakodnevno provjeravamo.
ImajuÄi u vidu da su smanjene cijene u mobilnoj telefoniji sadrÅūane u novoformiranim paketima koji su u ponudi, Agencija koristi svaku priliku da pozove krajnje korisnike da se informiÅĄu o dostupnosti raspoloÅūivih paketa i tarifnih modela koje su u ponudi telekom operatora, kako bi imali pristup uslugama u mobilnoj telefoniji po smanjenim cijenama.
Mi Äemo nastaviti da provodimo aktivnosti koje Äe imati za cilj dalje smanjenje cijena, ali rad nam oteÅūava Äinjenica da joÅĄ uvijek radimo u skladu sa strateÅĄkim dokumentom (Politika sektora telekomunikacija), koji je predvidio aktivnosti do 2012. Nadamo se da Äe Savjet ministara BiH ubrzo donijeti novi strateÅĄki dokument Politiku sektora telekomunikacija za period 2013-2017. godine. Usvajanje Politike sektora telekomunikacija omoguÄilo bi dalji strateÅĄki razvoj i unapreÄenje sektora telekomunikacija, razvoj mreÅūe slijedeÄe generacije (NGN), uvoÄenje 4G mreÅūe, ulazak novih investicija, poveÄanje stepena konkurentnosti, a konaÄno i niÅūe cijene, te ÅĄiru ponudu usluga za krajnje korisnike. Bez toga, neÄemo vidjeti znatniji napredak u liberalizaciji sektora telekomunikacija.
ONASA: O procesu digitalizacije se u proteklom periodu mnogo priÄalo, dokle se stiglo sa tim procesom i koja je uloga Agencije u tome?
PRAVDIÄ: Analogno emitovanje se zvaniÄno ugasilo 17.06.2015. Nakon 17.06.2015. godine, javni RTV servisi, kao i komercijalne TV stanice gube moguÄnost daljeg nesmetanog emitovanja. PostojeÄe dozvole nisu ugroÅūene u programskom segmentu, pa stanice mogu proizvoditi program prema programskim uslovima, ali tehniÄki uslovi dozvole prestali su da vaÅūe.
Od 17.06.2015. godine, Agencija je poduzela niz sljedeÄih aktivnosti : Dodijelila dozvole javnim radio-televizijskim servisima, Radio-televiziji BiH (BHRT) i Radio-televiziji Federacije BiH (FTV), Radio-televiziji Republike Srpske (RTRS) za koriÅĄtenje opreme nabavljene u prvoj (I) fazi digitalizacije javnih RTV servisa u BiH. Iako su dozvole vaÅūeÄe od 1.marta 2016. godine, testno emitovanje joÅĄ uvijek nije poÄelo. Na ovaj naÄin, buduÄi da je BiH jedina u Evropi u kojoj proces digitalnog emitovanja nije implementiran, svi graÄani naÅĄe zemlje su uskraÄeni za mnoge pogodnosti koje digitalna platforma pruÅūa.
Å to se tiÄe spremnosti Agencije da odgovori na zahtjeve koje ovaj proces podrazumijeva, Bosna i Hercegovina, jedna od prvih zemalja u regionu koja je imala izraÄenu Strategiju prelaska sa analognog na digitalno emitovanje, mogla je ovaj proces zapoÄeti i okonÄati u skladu sa meÄunarodno postavljenim rokom.
ONASA: ViÅĄe puta Äelni ljudi telekom operatora (konkretno Mirsad ZaimoviÄ, generalni direktor BH Telecoma) kazali su da im kablovski operateri stvaraju nelojalnu konkurenciju, te da bez dozvola ÅĄire mreÅūu. Da li je Agencija uradila neÅĄto po ovom pitanju?
PRAVDIÄ: Konkurencija je u svakom pogledu trÅūiÅĄne ekonomije potrebna i veoma dobrodoÅĄla. Konkurencija znaÄi pronalaÅūenje svog mjesta na trÅūiÅĄtu i ona ne zavisi samo od dobrih ideja ili novÄanih sredstava, veÄ prije svega od toga da li je stanje na trÅūiÅĄtu ureÄeno ili nije. ImajuÄi u vidu da su zdrava konkurencija i takmiÄenje najbolja osnova, trÅūiÅĄna utakmica je morala zaÅūivjeti i u segmentu pruÅūanja audiovizuelnih medijskih usluga na naÄin kako se to radi ÅĄirom Evrope. Licenciranje pruÅūaoca usluga kablovske distribucije RTV programa u BiH poÄelo je 2003 godine. Trenutno, u BiH usluge pruÅūa 70 kablovskih operatera, koji rade u skladu sa pravilima Agecije, kao i uslovima dozvole. Razumijemo da dominantni telekom operatori vide ekspanziju ovog trÅūiÅĄta kao nelojalnu konkurenciju. Prostora za unaprjeÄenje stanja u ovoj oblasti svakako ima, i mi Äemo uraditi sve ÅĄto je u okvirima naÅĄe zakonske nadleÅūnosti.
ONASA: Na koji naÄin rijeÅĄiti problem naplate RTV pretplate da svi budu zadovoljni?
PRAVDIÄ: O javnim servisima u BiH se ne govori samo u posljednje vrijeme, veÄ zadnjih desetak godina. Agencija ima ograniÄene nadleÅūnosti kada je u pitanju naplata RTV takse, kao i neka druga pitanja u vezi sa finansiranjem. MeÄutim, ÅĄto se tiÄe programskih sadrÅūaja, na javne servise se primjenjuju pravila kao i na sve druge javne i komercijalne stanice.
Za kratko vrijeme koliko sam na Äelu Agencije, mogu konstatovati da, sa programskog aspekta, javni servisi ne izvrÅĄavaju obaveze prema javnosti, a programski sadrÅūaji im ne odudaraju mnogo od komercijalnih. To nije dopustivo, iz razloga ÅĄto graÄani BiH imaju pravo na pristup programima javnih servisa koji su nepristrasni i otvoreni za sve, a Agencija u okviru zakonskih nadleÅūnosti preduzima sve kako bi ispravila ovu anomaliju.
ONASA: BliÅūi se izborna kampanja za lokalne izbore u BiH. Å ta biste preporuÄili medijima kao neophodno da bi se ispoÅĄtovao princip objektivnosti i nepristrasnosti u izbornoj kampanji? Da li je izmeÄu dva izborna ciklusa bilo eventualnih promjena u pravilima izvjeÅĄtavanja tokom izborne kampanje?
PRAVDIÄ: Obaveze za sve pruÅūaoce audiovizuelnih medijskih usluga i medijskih usluga radija u BiH definisane su Poglavljem 16 Izbornog zakona BiH i Pravilnika o medijskom predstavljanju politiÄkih subjekata u periodu od dana raspisivanja izbora do dana odrÅūavanja izbora. Kada su u pitanju predstojeÄi lokalni izbori koji se odrÅūavaju 2. oktobra 2016. godine, obaveze su iste kao i svih prethodnih izbornih godina. Iako je sluÅūbeni poÄetak izborne kampanje za Lokalne izbore u BiH 2. septembar 2016. godine i traje 30 dana, postoji niz obaveza koje prethode ovom datumu, a odnose se na dostavljanje rasporeda planiranih izbornih programa i cjenovnika za plaÄeno politiÄko oglaÅĄavanje.
Vrijedi ponovo podsjetiti na obavezu da se praviÄno, profesionalno i struÄno prate izborne aktivnosti uz dosljedno poÅĄtivanje novinarskog kodeksa, te opÅĄteprihvaÄenih demokratskih principa i pravila, a posebno osnovnog principa slobode izraÅūavanja. TakoÄe, neophodno je da se posebno vodi raÄuna o tome da se principi uravnoteÅūenosti, poÅĄtenja i nepristrasnosti poÅĄtuju u informativnim emisijama, pogotovo u emisijama aktuelnih vijesti, zatim u intervjuima, te u raspravama o aktuelnim politiÄkim temama, poput okruglih stolova i sliÄno, koje tematski nisu u direktnoj vezi s izbornim aktivnostima politiÄkih subjekata, ali bi mogle imati uticaj na raspoloÅūenje biraÄa.
ONASA: Kakva je pozicija RAK-a danas? Å―ivimo u vremenu brzog razvoja modernih tehnologija â moÅūe li BiH iÄi u korak sa ubrzanim razvojem?
PRAVDIÄ: Agencija moÅūe pratiti trendove, ali neophodno je donoÅĄenje strateÅĄkih dokumenata. Ogroman je potencijal trÅūiÅĄta kojeg reguliÅĄemo za BiH, i vaÅūno je da to izvrÅĄna vlast primijeti. Äinjenica je da zaostajemo meÄu drugim zemljama u naÅĄem okruÅūenju, ali to je iskljuÄivo zbog nedostatka strateÅĄkih dokumenata. Ilustracije radi, BiH je jedina u region koja nema Strategiju o ÅĄirokopojasnom internetu.
Po ugledu na sliÄne institucije u Evropi, nadleÅūnosti Agencije su zasnovane na principima nezavisnosti, provoÄenju regulacije i monitoringu poÅĄtovanja zakona i pravila, i osiguranju tehniÄkih, finansijskih i kadrovskih preduslova za efikasno izvrÅĄavanje zadataka.
TrÅūiÅĄte elektronskih komunikacija je sektor naprednih tehnologija, a njegove osnovne karakteristike su razvoj tehnologija, stalno uvoÄenje novih usluga i konstantan razvoj poslovnih modela. To je takoÄe sektor u kojem vladaju dominantni uÄesnici sa znatnom marketinÅĄkom snagom.
Izazovi stavljeni pred regulatora ovakog trÅūiÅĄta su usmjereni na uspostavljanje ravnoteÅūe meÄu zainteresovanim stranama: korisnika na jednoj i trÅūiÅĄta na drugoj strani, ÅĄtiteÄi interese korisnika na konkurentnom trÅūiÅĄtu, te podrÅūavajuÄi ulazak novih sudionika. (kraj)