PRIJEDOR, 27. SEPTEMBRA (ONASA) – U Prijedoru, gradu na sjeverozapadu Bosne i Hercegovine, gradska uprava je shvatila koliko je značajno modernizovati proces pružanja usluga građanima.
Danas ovaj grad slovi kao uspješan primjer digitalne transformacije u našoj zemlji. Implementirali su DMS sistem eDokument, web stranice i portal kojima iz svojih softvera upravlja grad, zatim Intranet GU, servise 48 sati, virtuelni matičar, eInfo pult, a jedan od istaknutih projekata je i GoParking.
“Slijedeći elemente vizije razvoja grada, donesena je Odluka o usvajanju politike otvorenih podataka, zatim o usvajanju Digitalne mape, radi se na izradi Feasibility studija – mogućnost pružanja pametnih gradskih usluga, kao i nove strategije Grada Prijedora gdje će vrlo značajnu ulogu imati digitalizacija”, navodi Danijela Dodoš, šefica kabineta gradonačelnika Prijedora.
Prijedor je prva jedinica lokalne samouprave koja je uvela eUpravu, putem koje se može podnijeti više od 400 različitih zahtjeva.
“Implementirali smo softver eCitizen (sa 6 modula infrastruktura, Skupština, pitanja, odbornici i gradonačelnik, javne debate, anketiranje i registar postupaka), Gis sistem koji smo uvezali sa DMS, Ekonomiku… Grad Prijedor je proveo projekte ugradnje senzora za vodostaje rijeka, buku i zagađenost životne sredine, također ima i besplatan Wi-Fi za građane, a ono na šta smo posebno ponosni je portal otvorenih podataka gdje smo kao prva institucija u Bosni i Hercegovini otvorili podatke u mašinski čitljivom obliku, koji se mogu dijeliti i ponovo upotrebljavati”, istakla je šefica Odsjeka za informaciono-komunikacione tehnologije Admira Kličić, koordinatorica projekta “Pametni gradovi – ka digitalnoj transformaciji gradova u BiH”.
U Prijedoru znaju da takav razvoj vodi poboljšanju kvaliteta, efikasnosti, ali i transparentnosti javne uprave, a time i do ušteda, novčanih i vremenskih, koje su manjim sredinama s ograničenim budžetima posebno važne. Cilj im je postati “pametni grad”, a svjesni su da takvi gradovi zahtijevaju transformaciju društva, razvojne politike i izrađenu strategiju prema stvarnim zahtjevima i potrebama građana.
“Vrlo je teško iznaći sredstva za realizaciju mnogih ideja kojih sigurno ima u gradu. Najviše se oslanjamo na rad sa međunarodnim organizacijama, kao i sredstva iz vlastitog budžeta, tako što uvođenjem novih tehnologija pokušavamo uštedjeti, a onda ta sredstva preusmjeriti na sljedeći projekat razvoja”, objašnjava koordinatorica.
Jedan od projekata koji je značajno pomogao u procesu digitalizacije je GoParking. Uvođenjem parking senzora i sistema video nadzora građanima je omogućeno da brzo i lako, preuzimanjem istoimene aplikacije, pronalaze slobodna parking mjesta, imaju uvid u sve parking lokacije, njihove kapacitete, zone, ali i prate putanju od lokacije na kojoj se nalaze do parkinga, zatim da prate vrijeme naplate, biraju način plaćanja (SMS-om ili putem bankovne kartice), dobijaju obavještenja koja ih upozoravaju da je njihova parking karta pred istekom te im nudi mogućnost produženja.
“Od ukupno 720 parking mjesta, njih oko 250 pokriveno je senzorima i kamerama, te prikazano na aplikaciji, a cilj nam je širiti taj sistem”, objašnjavaju iz Prijedora, grada u kojem se u protekle dvije godine broj parking karata plaćenih putem SMS-a skoro utrostručio.
Parking služba, odnosno kontrolori naplate, dobili su mogućnost skeniranja tablica vozila putem mobitela, izdavanja akademske karte upozorenja, kao i bilježenja prekršaja u sistemu. Njihov rad je olakšan jer su svi podaci u sistemu pa tako mogu određivati naloge, kreirati izvještaje o broju skeniranih karata, prekršaja, blokiranih automobila, kao i posmatrati putanje kretanja i zadržavanja parking servisera, izdavanje povlaštenih parking karata, stanarskih, invalidskih i svih drugih koji su definisani u Gradu Prijedoru, kao i cijeli niz drugih opcija od kojih koristi ima i komunalna policija.
Pametno rješenje GoParking osmislila je i ovoj lokalnoj zajednici sa oko 25.000 registrovanih vozila poklonila kompanija LANACO u okviru projekta “Pametni gradovi – ka digitalnoj transformaciji gradova u BiH”, koji su pripremili i pokrenuli Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ), kompanije LANACO i DVC Solutions i Bit Alijansa, krovno udruženje IT sektora u BiH.
“Grad Prijedor je primjer dobre prakse i uvijek je na raspolaganju svim jedinicama lokalne samouprave, kao i ostalim ustanovama da podijeli svoje iskustvo, ukaže na probleme koji se javljaju u toku implementacije, kao i da potvrdi benefite svakog implementiranog rješenja”, istakla je Kličić navodeći da sa mnogo gradova i opština već sarađuju i djele iskustva, što je veoma bitnu za dalje napredovanje i širenje uspješne prakse jer, kako navodi, ako je već jedna lokalna zajednica prošla neki proces i sve njegove početne faze, druga može preskočiti te korake i nastaviti dalje kako bi se ubrzao napredak svih.