Razgovarala: Razgovarala: Lejla TRLE
SARAJEVO, 4. DECEMBRA (ONASA) – Predsjednik uprave grupacije Preventa BH Haris Rahman u intervjuu za Agenciju ONASA govori, između ostalog, o razvoju kompanije, saradnji sa lokalnim i višim nivoima vlasti, plasmanu proizvoda i širenju poslovanja, kao i o izazovima i problemima sa kojima se susreću u poslovanju.
ONASA: Kompanija je osnovana 1999. godine, kako biste ocijenili današnji poslovni ambijent u odnosu na taj period?
RAHMAN: Prevent grupacija je ove godine postala punoljetna čime smo zaključili jedan značajan period razvoja kompanije, ali samim tim i dobili nove odgovornosti i postavlili nove ciljeve. Kroz protekli period kontinuirano smo ulagali u razvoj novih ideja, širenje tržišta i vodili se vizijom liderstva kao ključnog faktora uspjeha. Danas Prevent grupacija ima blizu 6.500 uposlenika i posluje na 15 lokacija u cijeloj BiH. Zahvaljujući odgovornom pristupu svih uključenih u poslovne procese zadržali smo poziciju vodećeg izvoznika, najpoželjnijeg poslodavca te smo se pozicionirali na listu “TOP 500 kompanija u centralnoj Evropi”. Prevent grupacija je vodeća privatna kompanija u BiH, sinonim za izvoz iz Bosne i Hercegovine, autoindustriju, proizvodnju kože i tekstila te društveno odgovorno poslovanje. Period iza nas obilježen je investicijama, diversifikacijom proizvodno prodajnog portfolia i širenjem tržišta. Proširili smo saradnju sa postojećim kupcima te smo ušli u potpuno nove inustrije i ostvaraili značajan rast poslovanja. Kroz nove investicije dodatno smo proširili poslovanje u segmentima medicinske opreme, energetike i metala. Prevent grupacija u BiH danas je prepoznatljiv industrijski brend u regiji i motor razvoja bosanskohercegovačke privrede.
ONASA: Problem naše zemlje je i velika stopa nezaposlenosti mladih. Šta mladi mogu poduzeti da uspiju u profesionalnoj karijeri?
RAHMAN: Svjedoci smo da u javnosti često čujemo negativne informacije koje stvaraju takvu sliku da većina ljudi želi otići iz BiH. Međutim, mislim da stvarno stanje nije tako i da je puno pozitivnih primjera uspješnih mladih ljudi, kompanija i pojedinaca koji svakodnevno svojim radom grade bh. privredu i otvaraju radna mjesta. S jedne strane imamo podatke o nezaposlenosti mladih, a s druge kontinuiranu potražnju poslodavaca za određena zanimanja. Upravo ta neusklađenost obrazovnog sistema sa potrebama tržišta rada je osnovni izazov kod zapošljavanja. Na tržištu nedostaje kvalifikovane radne snage za specifična zanimanja u autoindustriji, drvnoj i industriji metala. Kao odgoor na to javljaju se pojedinačne incijative kompanija koje obrazuju kadar za vlastite industrijske procese pa je to možda prilika za mlade ljude da prođu dodatne treninge kako bi dobili posao. Također, imamo i primjer IT industrije koja je jedna od najbrže rastućih industrija u svijetu, a u BiH postoje kompanije koje su u potrazi za kvalifikovanim kadrovima iz ove oblasti. Ukratko, poruka mladima je da nastave učiti i raditi na vlastitom usavršavanju, ali i da istovremeno prate i potrebe poslodavaca kako bi dobili znanje i vještine koje su konkurentne na tržištu rada.
ONASA: Da li ste zadovoljni sa saradnjom sa lokalnim i višim nivoima vlasti?
RAHMAN: Kao vodeći privatni poslovni sistem sa prisustvom u cijeloj BiH, imamo priliku da sarađujemo sa svim nivoima vlasti. Saradanja je uglavnom dobra i imamo pozitivna iskustva, posebno u lokalnim zajednicama koje nam pružaju podršku u svom domenu kako bi olakšali poslovanje i ubrzali određene procedure. Međutim, zakonske regulative koje donosi reformska agenda nisu usaglašene sa poslodavcima i kao takve predstavljaju izazove sa kojima se susrećemo kada je u pitanju ova saradnja.
ONASA: Nedavno ste sa kompanijom BH-Pošta potpisali ugovor o saradnji. Jeste li zadovoljni saradnjom sa domaćim kompanijama i koliko je ona bitna?
RAHMAN: Potpisivanje ugovora sa BH-Poštom predstavlja nastavak naših aktivnosti na jačanju saradnje sa domaćim kompanijama. Smatramo da je ključ napretka države između ostalog i međusobna podrška domaćih kompanija koje imaju odgovornost da sarađuju i zajednički grade bh. privredu. Saradnjom sa BH Poštom omogućili smo dostupnost naših proizvoda na domaćem tržištu i to na kućnoj adresi kupca. U narednom periodu planiramo dodatno jačati ovu uslugu i o tome ćemo javnost blagovremno obavijestiti.
ONASA: Proizvode uglavnom plasirate na strana tržišta, u zemlje Evrope, SAD-a, Azije. Šta je ono što bi se iz poslovanja sa stranim investitorima i kompanijama moglo primijeniti na našem tržištu?
RAHMAN: Kroz sve naše proizvodne procese pratimo najstrožije standarde te posjedujemo certifikate ISO i TS. Rad za vodeće svjetske brendove zahtjeva kontinuirana unapređenja i praćenje novih tehnologija što svakako znači i dodatno ulaganje u sve procese. Povećanje efikasnosti javne administracije, poboljšanje infrasturkure te izmjene pravilnika u oblasti carinskih procedura, mobilnost radne snage i razmjena roba i usluga su svakako primjeri uspješne primjene EU standarda na BiH i regiju.
ONASA: Koji su izazovi i problemi na koje nailazite u poslovanju u BiH?
RAHMAN: Bosna i Hercegovina generalno ima ogromne potencijale za razvoj tekstilne industrije, industrije metala i namještaja. Imamo industrijsku kulturu i kvalifikovanu radnu snagu. Potrebna je jača saradnja privatnog sektora i vlasti na svim nivoima kako bi se privukli investitori. Neki od izazova sa kojima se susrećemo su zakonske regulative koje donose nove namete poslodavcima. Dodatno, kao što sam i ranije naveo, jedan od izazova je i nedostatak kvalifikovane radne snage, a što je rezultat neusklađenog obrazovnog sistema. Realnom sektoru u BiH su potrebna rasterećenja koja će domaće kompanije učiniti konkuretnim na svjetskom tržištu, a od vlasti se očekuje da više sarađuje sa privrednicima i sluša njihove potrebe.
ONASA: Da li planirate širenje poslovanja i zaposlenje novih radnika?
RAHMAN: Kontinuirano širimo poslovanje i povećavamo broj zaposlenih. Od 50 uposlenika koje smo imali 1999. godine, danas Prevent u BiH zapošljava 6.500 uposlenika, a zajedno sa ASA grupacijom preko 7.300 uposlenika. Trenutno radimo na dvije nove investicije zahvaljujući kojima ćemo u narednom period povećati broj uposlenih. U Goraždu gradimo novu proizvodnu halu specijaliziranu za proizvodnju plastike. Također, namjeravamo širiti i proizvodne kapacitete u segmentu mode.
ONASA: Šta mislite o ulozi i značaju nezavisnog novinarstva u BiH i koliko je ono bitno za razvoj demokratskog društva? BiH?
RAHMAN: Sloboda izražavanja i postojanje nezavisnih medija neke su od osnova demokratskog društva. Mediji imaju odgovornost pred širom javnosti da prenesu tačne i blagovremene informacije koje su od značaja za kompletno društvo. Danas živimo u svijetu hiperprodukcije informacija što svakako predstavlja izazov kod selekcije i slanja pouzdanih vijesti. Podržavam i cijenim rad javnih i nezavisnih medija koji svojim radom doprinose kvalitetnom informisanju javnosti. Kada je riječ o Agenciji ONASA, za nju već odavno znam. Ovo je najstarija privatna agencija, koja radi već treću deceniju i mislim da je to jedan od stubova demokratskog društva i da bez objektivnog novinarstva mi ne možemo kao društvo imati prosperitet, jer je svakome bitno da dobije istinitu i tačnu informaciju. (kraj)