POSJETA: DIREKTOR EZ D.O.O BUSOVAČA MAHIR MUJIĆ
Razgovarao: Adis Grabovica
SARAJEVO, 27. FEBRUARA (ONASA) – Direktor EZ d.o.o. Busovača Mahir Mujić u intervjuu za Agenciju ONASA između ostalog govori o proizvodnim programima kompanije, plasmanu novih proizvoda, saradnji sa domaćim kompanijama i trenutnom poslovnom ambijentu u BiH
ONASA: Da li ste zadovoljni poslovanjem u 2016. godini?
MUJIĆ:Obzirom na ambijent i uslove u kojima posluje BiH, a imajući u vidu političku situaciju i tenzije koje su prisutne, ostvarili smo prema našem mišljenju pozitivne rezultate u skladu sa našim dometima. Tokom 2016. godine planski smo stvorili potencijal za dalju ekspanziju i tu moram istaći veliku pomoć EBRD-ovog SME-CSF programa za razvoj, koji nam je omogućio uvođenje novih tehnologija u poslovanju.
aća!
ONASA: Koji su prioriteti u poslovanju u ovoj godini i kakve financijske rezultate očekujete?
MUJIĆ: U proteklom periodu puno smo investirali u razvoj novih proizvoda, izgradnju i proširenje kapaciteta, tako da u narednom periodu očekujemo još bolje financijske rezultate u poslovanju. Akcenat ćemo staviti na proširenje prodaje na teritoriji zemalja bivše Jugoslavije kao i dijelu EU, tzv. njemačkog govornog područja. Pripreme su u toku.
ONASA: Da li planirate nove investicije u 2017. godini?
MUJIĆ: Imamo urađene projekte za proširenje postojeće proizvodnje kao i novih kapaciteta, međutim zbog situacije i ambijenta u kojem se trenutno nalazimo, prolongirat ćemo iste do vremena kada osjetimo da su stvoreni uslovi za aktuelizaciju planova. Ove godine akcenat ćemo staviti na pojačanu edukaciju naših zaposlenika kroz angažovanje stručnjaka iz oblasti djelovanja naše fabrike, kako bi spremni mogli ići u realizaciju ideja i planova ukoliko dođe do promjene ambijenta u pozitivnom smislu.
ONASA: Ima li stručnog kadra u BiH u profilu koji je potreba za vaše poslovanje?
MUJIĆ: Problem je u volji i htijenju mladih ljudi da nešto implementiraju. Ja ne znam nikoga ko je nešto htio da napravi a da nije napravio. Mi smo trenutno u jednom projektu EBRD-a koji implementiramo i angažujemo strane stručnjake iz oblasti plastične ambalaže i kozmetike da nam pomognu i asistiraju obzirom da nemamo takvih kadrova. Stručnjak iz oblasti plastične ambalaže je domaći i najbolji je u regionu. Treniutno radi za Wolksvagen, BMW, Fiat, njegovi dijelovi i kreacije ugrađene u proizvodnju najvećih kompanija proizvode se čak i u BiH. Drugi stručnjak nam stiže iz Italije, iz oblasti komzmetike i razvoja kozmetike, obzirom da nam je to sada intencija.
U martu nam dolazi po prvi put da nas svojim sugestijama usmjeri i u svijet kozmetike i u ono što se traži na svjetskom tržištu iz te oblasti.
ONASA: Koliko danas EZ d.o.o. ima proizvoda u svojoj paleti i koji su proizvodni programi kompanije?
MUJIĆ: Naša fabrika ima tri proizvodna programa koja su međusobno povezana, a to su proizvodnja sredstava za čišćenje, kozmetike i plastične ambalaže. Iz oblasti kućne hemije i kozmetike imamo preko 150 proizvoda u okviru nekoliko brendova (GLANZ, LILLA, ELLA, DAILY, TISAL, UNO), dok iz oblasti plastične ambalaže preko 300 proizvoda za različite industrije (prehrambena, industrija pića, mlijeka, začina, ulja i maziva, hemijska i druga).
ONASA: Koji su najprodavaniji proizvodi iz Vaše palete i možete li najaviti plasman novih proizvoda?
MUJIĆ: Generalno govoreći, zadovoljni smo ukupnom realizacijom. Najprodavaniji artikli su iz “GLANZ” linije i posebno smo zadovoljni sa “GLANZ” deterdžentom za posuđe koji je za kratko vrijeme pokazao izvrsne rezultate. Prepoznatljivost, kvalitet, kao i naša fleksibilnost su podsticaj za kreiranje novih proizvoda. Obzirom na našu saradnju sa vodećim istraživačkim centrima u Europi uvijek smo na izvoru informacija i budućih trendova koji dolaze, tako da imamo uvijek nekoliko projekata i proizvoda koji su u razvoju.
U svakom slučaju pojačaćemo “GLANZ” liniju sa proizvodima koji se odnose na sredstva za čišćenje u kućanstvu.
ONASA: Ono zbog čega je EZ d.o.o. na dobrom glasu je prodaja proizvoda na EU tržištu. Koja su to tačno tržišta, koja su najbitnija od njih i planirate li izlazak na nova tržišta?
MUJIĆ: Sigurno je to omjer cijene i kvaliteta kao i usklađenost sa EU regulativom, uključujući i dizajn proizvoda. Postojeći kupci su zadovoljni i sa našim servisom koji im omogućava lakše poslovanje što oni izrazito cijene, a znate da se dobar glas daleko čuje. Strateški smo se opredjelili prema Europskoj uniji, obzirom da je EU svojim direktivama jasno odredila sva polja iz djelovanja kućne hemije i kozmetike, sredstava koja su dozvoljena, a da ne škode čovjeku poput sirovina, konzervansa, boja, mirisa i slično. Imaju, također, dobro definisan pravni okvir kroz koji morate proći da biste plasirali robu u EU, a mi smo sve to prošli. To je jako skup proces koji trebate za svaki kozmetički proizvod, takozvani “Safety assessment”, tj. sigurnosna procjena proizvoda koji u okviru sebe ima veliki broj analiza i testiranja čiji rezultati moraju zadovoljiti standarde EU. Tek onda možete prijaviti proizvod da bude plasiran.
ONASA: Koje certifikate za kvalitet posjeduje EZ d.o.o.?
MUJIĆ: Vodeća svjetska akreditacijska kuća SGS pomogla nam je da usvojimo organizacijski standard kvalitete ISO 9001:2008 i HACCP koji je namijenjen za prehrambenu industriju.
ONASA: Sa kakvim se problemima suočava Vaša kompanija i možete li ocijeniti trenutni poslovni ambijent u BiH?
MUJIĆ: Trenutni ambijent ocjenjujemo kao izrazito nepovoljan shodno političkoj i ekonomskoj situaciji. Česte promjene zakonske regulative izazivaju nesigurnost kako kod nas, tako i kod poslovnih partnera. Neblagovremeno donošenje zakonskih propisa ozbiljno otežava poslovanje. Imidž koji nosi BiH na inostranom tržištu slovi kao jako nepovoljan, što traži vrijeme i prostor na stranom tržištu da to demantujemo. Izloženi smo stalnim inspekcijskim kontrolama i jednom vrlo negativnom pristupu zasnovanom na pretpostavkama i shvaćanju, kako ekonomije, tako firmi koje se etiketiraju jednim uopćenim obrascem. Naime, početni pristup je da svi ne valjaju, a nakon detaljnijeg upoznavanja otkriva se kvalitet, potencijal i tvori pozitivna priča. U svemu tome menadžment troši jako puno energije na periferne stvari koje su nametnute od strane države i samim tim gubi korak u napretku i zato se ne može posvetiti razvoju i prosperitetu. To dalje implicira smanjeno zapošljavanje novih radnika i proširenje obima proizvodnje. Moram reći da za dalji razvoj, nova zapošljavanja i nove investicije posjedujemo programe i bez problema možemo obezbijediti financijska sredstva i ostvariti veoma brz razvoj kompanije, samo kada bi se otklonile gore navedene kočnice.
ONASA: Šta bi se po vama trebalo promijeniti u odnosu države i privrednika?
MUJIĆ: Sama činjeca da funkcionišemo u sistemu gdje nam se stalno prezentuju negativne stvari i one se ističu iznad svega što je normalan dio posla i života. Međutim, kad ste dugo pod pritiskom negativnih vijesti ne možete očekivati da razmišljate pozitivno. Generalno, nama treba jako malo da nešto pokrenemo. Teško je da čovjek ima mogućnost da razvije nešto adekvatno ako je svjestan činjenice da sutra se može probuditi a da ne može plasirati svoju robu ili da ne može otići na neko mjesto u BiH zato što je politička situacija takva i da se nešto preko noći bez našeg znanja promijeni. Niko ne želi doći da investira u zemlju koja na prvi pogled daje nesigurnost, a ta nesigurnost protkana je od površine do samih temelja zato što živimo u nezdravoj sredini koja nam je nametnuta i kreirana.
ONASA: Šta mislite o značaju nezavisnog novinarstva i koliko je bitno za demokratsko društvo?
MUJIĆ: Sigurno je potrebno da se svi posvete pravim životnim pitanjima potrebnim građanima BiH animirajući sve u cilju pravljenja jedne pozitivne atmosfere za boljitak BiH, a ne da se ide u suprotnom smjeru, kao što je u većini medija prisutno danas.
Svjestan sam da je na tržištu, pa i u samom novinarstvu dosta neprofesionalnosti i elementarnog neznanja. Ono što meni najviše smeta je što se u medijima uvijek u prvi plan plasiraju negativne stvari, a ne svijetli primjeri kako se može uspjeti. (kraj)